måndag 3 december 2012

Ute faller snö.... (jag bakar brö´)

Imorse vid fem tiden när jag var uppe och yrade omkring så fick jag gnugga Mr Blund ur ögonen för det var sant, det snöade!!!

Det var en glad Wiggo med kompisar som skrattandes och tjoandes gick till skolan. Lyckliga såg man dom gå längs gångbanan skutta fram, kastade snö på varandra och skrattade ännu mer.
Hoppas nu bara att snön får ligga kvar, vi har -8 grader ute så än kanske den inte smälter och blir ett slaskigt västkusten väder.

Och jag håller mig inne en stund till och bakar bröd (recept nedan), och tittar ut lite då och då och njuter av detta vita underbara landskap på utsidan. 

Jag har antagit en utmaning som Hus Inspiration Inredning startat så denna vecka ska man röra på sig 
minst tre gånger i minst 30 minuter.
Utmaningen pågår i fem veckor.




Sirapsbröd (2 limpor)

50g jäst
50g smör/margarin
5dl filmjölk
1dl sirap (mörk el ljus)
2tsk salt
6dl rågsikt
6dl vetemjöl

Pensling: 1 ägg
Ugn: 200 grader

-Smula jästen i en skål, smält smöret, tillsätt filmjölk och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills det lösts upp. 

-Tillsätt sirap, salt, rågsikt och vetemjöl. Arbeta ihop väl. Låt jäsa övertäckt i 40 minuter.

- Ta upp degen och dela i två delar, forma varje bit till en limpa och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla med ägg och grädda i 40 minuter i mitten av ugnen.
Lägg ev folie på bröden efter halva tiden så blir de inte så brända.

Ibland slänger jag i lite linfrön och fibrex i degen.


Ha en fin dag


PSSSST, de säljer semlor i vårt köpcenter i staden, lite föööör tidigt tycker jag!! Jag har ju inte hunnit sätta tänderna i julmaten.


15 kommentarer :

  1. Jag tänker som du att snön gärna får vara kvar!! Vill inte ha bara slask och blåst ju! Vad härligt att få vara barn och uppleva första snön, Maxen var alldeles faschinerad imorse:)

    Semlor! Alltså , jag tror att de flesta känner som du men från att inte ha gillat semlor alls till att längta efter det större delen av året så måste jag nog ta reda på var du bor så att jag kan bege mig till nämnda köpcentrum:-P

    Önskar dig en härlig dag hos morföräldrarna! Stora kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men blåsten vi har är inte heller rolig, fyyyy vad kallt det blir!
      Kram

      Radera
  2. Jag har också bakat sirapslimpor i helgen! Och barnens lycka över snön är för härlig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hallå!

    Nu är det verkligen vinter. Vi hade -21 grader imorse när vi tittade på termometern. Brr!

    Hoppas du hade en härlig första advent. Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. oooops kallt! men -8 och blåst är som -40 här på kusten, det gäller att klä sig varmt och gott!
      Tack vi hade en härlig advent
      Kram

      Radera
  4. Åh sirapslimpa! Det måste jag spara, det receptet!

    Visst är det mysigt med snö! Jag är på jobbet idag (schhh, säg inget till chefen att jag kikar på bloggar på arbetstid) och mannen och tjejerna är hemma så jag förväntar mig inget annat än eld i kakelugnen när jag kommer hem. Det är ju rätt kallt ute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooooja det är jättmysigt med snö :-) Nä då jag ska inte säga något ;-)
      Hoppas att det var uppvärmt när du kom hem :-)

      Kram

      Radera
  5. Tack för receptet!
    Vad kul att du tittade in hos mig och lämnade ett spår efter dig!
    Idag har vi -22 grader och det är garanterat myggfritt... brrr

    Önskar dig en fin vecka och t adet lugnt i julstressen!
    Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kikade tillbaka! Jaså inte en mygga, vad härligt ;-)

      Önskar dig också en fin vecka...
      Kram Sandra

      Radera
  6. Jag har hoppat jämfota av glädje att snön kom till oss här på västkusten, älskar det. Fy för regn o blåst det har vi tillräckligt av, nej nu njuter jag av allt det vita. Gott med nybakat bröd i snöyran. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter jag med :-) men tyvärr blåser det här idag men det är fint att sitta inne med tända ljus och en kamin som brinner...

      Kram

      Radera
  7. Kul att du kikade in hos mig, och att du fick dig ett skratt,,, ja det bjuder jag på...jag har som sagt svårt för det där att vara ordentligt och hålla nån slags linje... tänkte när vi flyttade ut hit på ön, att nu ska det banne mig bli ordning. Fina bilder och intressant text... men så blir det som det blir när man är som man är...haha.
    Så jag kör som jag brukar... och jag har några tappra bloggvänner som hälsar på och skriver snälla saker. Det är härligt! Jag lägger in din blogg på bloglovin, för här verkar trevligt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Javisst är det härligt när snön behagar komma såhär i december! Här har vi rena julkortsvädret sedan några dagar tillbaka. Det är kallt som tusan (fråga mig inte hur kallt, ca 13-14 minus sägs det iaf), men det är det värt så länge snön ligger kvar och jagar bort gråvädret.
    Stor kram!

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)