söndag 2 december 2012

Granen är klädd...

Ja den är klädd! (en plast pga allergier)

Jag är en Decembernjutare. 

Så här hemma klär vi granen den förste december, så att man kan få njuta av granen och dess vackra dekorationer och ljus hela mörka månaden. Sen är ju adventssljustakarna också på plats och lyser upp.


Vi har bakat lussekatter. 
Pepparkakor, pepparkakshus och några julgodis favoriter skall bakas, köttbullar rullas
 och sill från fiskbilen skall inhandlas, julklappar ska slås in och julmusiken skräller ur högtalarna, så därför är jag en decembernjutare. 

Alla förberedelser inför julen är det som är roligast och att vakna upp på julafton är en speciell känsla sådär lite barnsligt pirrig, man känner liksom i hela kroppen att det är julafton, man får njuta av att vara tillsammans och det räcker för mig. Det räcker långt!


Så när Juldagen/Annandagen kommer så är julen lite över för mig, jag kan inte sätta ord på varför men det där juliga känns slut.
Granen åker ut och ljusstakarna tas ned.
Då är det dags att knyta ihop året och se fram emot ett nytt år.

Glad första advent








6 kommentarer :

  1. Åh vad mysigt det låter med alla förberedelser!

    Tycker att det är en jättebra idé att klä granen redan nu, då hinner man ju njuta av den! I vår familj (min uppväxtfamilj alltså) så har vi klätt den dagen innan julafton men sedan så tröttnar man ju strax efter nyår så det blir en väldigt kort period tyvärr. Så här hemma gör vi likadant, kör med plastgran, inte för allergi men för utrymmet som endast tål en mindre variant, och klär den redan nu.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bättre att få njuta hela December :-) Nu snöar det här! En massa!
      Kram

      Radera
  2. Jag älskar också tiden innan jul jättemycket, och sedan vill jag inte ha det kvar alls till tjugonda knut. Nej nej! Det rensas bort innan! Jag dekorerar ganska sparsamt i år känner jag. Ska försöka fixa lite julisar till barnen i veckan nu iallafall!

    Ha en fin kväll. Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej tjugonda knut så drömmer jag om våren ;-) Jag dekorerar ganska lite jag med...
      Kram

      Radera
  3. Kul att du är med på träningsutmaningen som börjar idag!

    UTMANING ETT:
    Rör på dig minst 3ggr denna VECKA i minst 30min varje pass.
    Det kan vara promenader i raskt tempo eller jogga. Inte långsammare än 9minuters tempo.
    Du kan träning hemma på golvet (jag kommer lägga upp tips under veckan) eller träna på gym.
    Ladda ner Runkeeper så kan du registrera allt du gör så du kan ha koll på hur långt du går eller springer
    Rapportera varje dag du tränat och länka till mig så jag ser att ni tränar! Skriv gärna en kommentar på min blogg också så jag inte missar någon

    Lycka till!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Vilken underbara kulor, o jag älskar också jul och granen får gärna komam upp runt lucia hos mig;) Min man är också allergisk men klarar kungsgran.
    Klart man ska kolla in hos de andra träningsutmanarna;) KRAM

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)