tisdag 16 april 2013

Ett litet trädgårdsland...

det blir ett litet trädgårdsland i krukor i år...
känner att vi börjar så, för att få den där "gröna-finger-känslan"
fördelen är ju att jag slipper mördarsniglarna, 
förra året plockade jag mer sniglar än vad jag plockade sallad och rädisor.
Jag hade då pallkragar som trädgårdsland...
Så nu skall jag ge det ett försök att inte vattna ihjäl dessa eller låta dom torka ut...
*Håll tummarna...
"Dymo-feber"

Den här lille mannen är som en kalv på grönbete... vår skrik har han också för sig!
Sitta under planteringsbordet är ju också lycka...





En tussilago, första jag ser i år



Det är underbart ute idag, har gått i bara tröjan...
 förutom att så lite fröer så har jag hunnit kratta lite på tomten. Noah har utforskat hur det är att ha en grushög i munnen... 
Jag har utforskat hur det är att gräva ur en grushög ur munnen...


Han sover gott där ute nu, det tar på kraftern att pyssla i trädgården...
Nu väntar en kopp kaffe och sen är det dags att slänga ihop lite smoothie till Wiggo som strax kommer från skolan...

Ha en härlig tisdag!!!!!




27 kommentarer :

  1. Hahaha, bra att du och lillkillen utforskar saker ihop:) Snyggt som tusan blev det med dymolappar, smart idé! Jag har sett att det ska finnas så fina stickor med namn på handelsträdgården, har tänkt jag ska dit och titta, men ditt sätt var ju bättre:)

    Här är det kanonväder ute, har just varit nere i centrum och det känns som hela stan var ute och njöt av den begynnande värmen. Ha en fin tisdag nu med din lille sötkorv till son:)

    SvaraRadera
  2. Hi hi, vad mysigt ni har det! Nu MÅSTE jag sätta ner mina fröer också, Vera tycker det är så kul att se när det växer.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ni ser ut att ha haft en fin och solig dag tillsammans. Här regnar det. Men solen kommer till oss oxå...nån annan dag.
    Sniglar är äckliga. Jag hade oxå pallar förra sommaren och det var massa sniglar där. Det slutade med att jag inte ville ha det jag sått för sniglarna var äckliga. Ska prova krukor i år istället. Tack för tipset :-)
    Kram Carola

    SvaraRadera
  4. Åh vilken härlig dag. Vi hade bara enstaka mördarsniglar förra året, så hoppas vi har samma tur i år.
    För tanken är både ett ört- och ett grönsaksland.

    Haha, ja Stella älskar att vara ute nu. Undersöker allt hon kommer över, och gärna smaka ;)

    Hoppas ni får en mysig fortsättning på dagen. Kramar

    SvaraRadera
  5. Låter som en härlig dag, oj vad jag längtar ut att fixa i trädgården nu.
    Ha fina kvällen, kram

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag ni haft, tror minsann min bön till vädergudarna funkade....Underbara bilder på Noah, måste vara skönt att slippa alla vinterkläder o kunna tulta runt i trädgården o utforska saker. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt och hemtrevligt det låter. Nu vill jag också börja odla.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Lycka till jag är säker på att du kommer att få stora skördar från dina krukor.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  9. Jag hoppas varenda en av snigelsläktet frusit ihjäl, så jag slipper dem!

    kramen

    SvaraRadera
  10. Här idag har det varit regn och dimma mesta hela dagen inte kul alls om man säger så, vi har blivit tvungna att hålla oss inne tyvärr.
    Men det skulle tydligen vara så hela veckan nästan om det slår in som smhi säger.
    Ha en bra kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Mys! Så söt han är.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  12. Hihi, va ni utforskat ;)
    Jag kan inte förstå varför barn gillar grus?!

    Hoppas du får massa grönt i dina krukor :) Och att sniglarna verkligen håller sig borta från dom. Dom är ju så lömska de där äcklen..vi hade hela gräsmattan full förra året. Lyckades kliva på ett par slemhögar.. urk.

    Sv: (Massa sv: ;))
    Låter ju bra att flytta ut skrivbordet :) Det brukar ju ta onödigt mycket plats. Och han kommer nog vara tacksam för ett stort "kompisrum" ju äldre han blir ;)

    Jag försöker få ihop ett gäng från Vetlanda som vill åka ihop. Jag tycker faktiskt det känns lite nervöst att åka själv, träffa så många nya människor. Kan inte du gå? ;))

    Jo vårt hus är lagom stort, och ganska fint nu efter fem års renovering. Det är mer så att landet lockar :) Vi ville ha hus på landet från början, men hittade inget då. Och på landet menar jag inte bondgård, utan bara en bit utanför stan :)

    Nu har jag avslöjat paketet i bloggen ;)
    Ha en mysig kväll!
    KRAMAR ♥

    SvaraRadera
  13. Hallå! Det var ett trädgårdsland i miniformat :) och vad härligt med årets första tussilago Karin

    SvaraRadera
  14. AWWWW vilken sötis:) vilken skön blogg du har och jag följer nu.

    Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg

    ha en skön vecka

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvaraRadera
  15. Åh vilken goding! Full fart med en sådan på grönbete. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  16. Åh, Dymo!! Vill ha!! Stod och höll i en på Clas Ohlson häromdagen.
    Visst är det härligt att få kratta omkring ute i trädgården nu äntligen! Kram Sara

    SvaraRadera
  17. Vilket härligt inlägg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  18. Tack jag hoppas att jag lyckas få något fast jobb med snart i Eskilstuna men det verkar ta tid tyvärr.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilket härligt vårinlägg!! Det känns så gott att det är varmare ute nu och vi hade en solig eftermiddag, underbart!

    Jag tänkte börjar påta lite i trädgården till helgen, har längtat :)

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  20. Så härligt och så söt snuttisen är. Samt blir ju fintfint att plantera i krukor sådär =D

    SvaraRadera
  21. Riktigt kul att odla eget! Sniglarna är inte kul alls... speciellt inte på det goda som man tänkt äta :-) Nu hoppas vi på att de håller sig ifrån trädgårdarna, och helst försvinner över huvud taget :-) Ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  22. Jag önskar så att jag fixade det där med att odla eget, det låter ju så härligt att gå ut och plocka av sina egenodlade grönsaker. Men jag är ju sådär att jag sår fröer, vattnar några gånger men sen så glömmer väl jag bort det där och när jag kommer på att jag borde göra något så är det redan försent :(.
    Smart att så i krukor så, det kanske jag ska ta och testa, men jag vete tusan hur jag ska minnas att sköta om dem sen ;).

    Ni verkar haft en underbar dag, det är härligt med värmen och tussilago, det längtar jag efter nu.

    Kram Jennifer

    SvaraRadera
  23. Härligt med krukland! Och vilken bra ide med dymoflaggor!
    Lycka till!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  24. Vad mysigt ni verkar ha haft det i värmen. Här börjar det bli varmare fast idag regnade det.
    Vad kul du är gräva grus ur munnen, haha
    Ha en skön dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  25. Mysigt med plantering i krukor :)kram Diana

    SvaraRadera
  26. Vilken toppen ide =) Vi har ett litet trädgårdsland, men där ryms inte allt som jag vill plantera. Ska faktiskt odla en del i krukor jag med.
    Tack <3 Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  27. Så fint med kruk...ööööh.. texten...? Det blir super det här.
    Jag går o väntar på bättre tider, har saker som borde komma ner i jorden (pellissticklingar m rötter) men att komma till skott är värre... Det är som vanligt. Jag har svårt att få ut alla mina ideér o grejor i händerna, de liksom fastnar mellan hjärnan o fingertopparna. Nåt att göra nåt åt, tror du?
    Igår gympa. Idag trött. Slarvar med maten, äter nog för lite eller bara precis, så när jag tränar och går o grejar o sånt så tar det... men slutvägningen den 3 maj, då ska det för fasen inte bara vara ett hekto, inte. Då ska jag dessutom ha en heldag i Gbg (Lilleman ska va på dagis) , åka buss, (ingen bil att släpa på), läkarbesök, dietist, och så frissan (klipp/färg, inte nöjd med förra ggn)... ojoj det blir dyrt det här ;-) och så alla butiker jag tänkt besöka... bussen hem på kvällen... vilken superdag det ska bli!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)