måndag 13 maj 2013

Gojibär...

svartvinbärsbuske och två blåbärsbuskar är planterade på baksidan av huset...
Igen då, så har dom varit här...
 rådjuren!
I höstas var dom framme och gnagde ner kvistarna men nu ser det ut som gojibärsbusken tar sig...
lika så svartvinbärsbusken... men dock är den liten!
Blåbären vet jag inte.. dom är mest köpa och planterade för mig som inte tycker att gå i skogen är så fasligt roligt... men älskar blåbärspaj!
Jag har två sorters blåbärsbuskar, man ska tydligen ha det så blir det bättre skörd!
Någon som hört annat???

Ja just det finns det rådjur så finns det ju triljoner fästingar... ännu en orsak att hålla sig borta från skogen!
W hade sin första fästing på sig igår utan att ha röjt i skogen...

Gojibär




Svartvinbärsbuske... så liten

Nu är jag ju sådan, ja envis är det jag är, att jag tror ju att bärbuskarna ska växa över natten och vara
gigantiska med massa bär tills nästa morgon.
och nä så är det ju inte
och med de få kvistarna som tagit sig så kan jag kanske gå ut i morgonrocken våren 2017 och plocka de första färska bären till frukosten...
Svartvinbärsbusken är till för saft...
Jag tar bladen på busken... 
men i år får jag gå lös hemma hos svärföräldrarna efter blad, som jag gjort tidigare år när det ska saftas...
men det blir lite senare...

Inget att klaga över men kroppen har fått någon typ av varit-ute-hela-dagen-chock, 
alldeles mör i kroppen och rosig om kinderna slänger jag mig i soffan varje kväll...
och jag vet att jag inte är ensam!
Visst är det härligt!!

Njut av dagen!

38 kommentarer :

  1. Har oxå både blåbärsbuskar o vinbärsbuskar, med såååå mycket bär, men Gojjiebär lät intressant. Ska ju vara superbär att äta, hm får jag nog fundera på att plantera. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Bärbuskar vill jag också ha i min trädgård och blåbär har jag adrig tänkt på. Det lät ju jättegott. Plockan några i frukostfilen bara så där:) Men ja, det sker ju inte imorrn utan snarare kanske sommaren 2017 ;)
    Håller med, jag däckar tidigt varje kväll i soffan. Oftast med datorn iknät men orkar inte till slut hålla upp ögonen..haha!
    Ha en superfin måndag vännen!

    kram kram

    SvaraRadera
  3. Jädrans rådjur! Gojibär låter superspännande, inte visste jag att msn kunde odla de här i norr... Jag fuskade med örterna och köpte färdiga plantor, vill ju inte vänta på örterna till efter midsommar. :) Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, de poliserar varandra, eller hur det nu stavas... haha.
    Kolla med blomsterhandeln. Jag vet att det finns små pinnar man kan sticka ner i marken med sånt medel som rådjuren skyr.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Alltså de där odjuren! Grrrr. Funderar på om man kan bygga någon slags ram med hönsnät och sätta över de mest känsliga buskarna??

    Hur gick matchen för Wiggo? Vi har haft en skön långhelg men i fredags började jag få ont i halsen och idag är det värre än någonsin. Funderar på halsfluss men är osäker. Hannah är också hemma idag, hon hade såååå ont i magen igår kväll, hon fick sova mellan oss inatt. :-(

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Efter att djuren hade varit på våra nyplanterade träd och buskar ett år hägnade vi in alltihop en vinter/vår. Kompostgaller kring allt. Inte så snyggt, men synnerligen effektivt. Får det är tråkigt när de är och gnager sådär...!

    SvaraRadera
  7. Vad trist det är när djuren är på det man planterar.
    Gojji bär älskar jag, coolt att plantera det.
    Ha en superfin dag, kramen

    SvaraRadera
  8. Visste inte att man kan plantera gojibär! Spännande!
    kramar viktoria

    SvaraRadera
  9. Ja de där rackarns rådjuren, de var och norpade på min blåbärsbuske också när den var nergrävd för vinterförvaring. Har en sort som funkar på balkong och som polinerar sig själv men annars ska man ha två buskar av olika sort.
    Gojibär har jag aldrig smakat, är de goda och går de att äta direkt från busken?
    Ha en bra dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Ja, jag har också hört att man skall ha åtminstone två sorters blåbär för bättre skörd. Tålamod behövs ju när det gäller växter, men jag håller med dig, man vill ju gärna se resultat med detsamma :). Ha en fin måndag! Kram Camilla

    SvaraRadera
  11. Går och hämtar kraft inför införskaffandet av diverse buskar o dyligt som ska försöka fås att växa här ute... har kolla in finaste o billigaste...det blir Coop Forum som vinner i år! hehe...
    Men jag fick inte med nåt hem pga att jag inte ORKADE gå och hämta en vagn,,, det regnade dessutom och inget tak där blommorna stod.
    Hade varit nere i Gbg, ätit frukost på Ikea, tagit stygn, köpt jeans och så tillbaks till Torp där jag var inne i typ varenda affär... blev två pallar, en bikiniöverdel, en topp, en bh (dyr snygg bekväm sak) och lite till J och så mat o sen var jag alldeles darrig och var tvungen att ta en McDonaldsglass o en Latte, sen återvände krafterna så jag orkade köra hem. Uj vilken dag. Dyr och trevlig, och oj va skönt att bli av med fisklinorna på ögonlocken...
    det får bli en tur till för växtinköp,,, nån annan dag...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  12. De där rackarns rådjuren är ju fina att titta på så länge de håller sig borta från trädgårdarna. Hoppas de håller sig borta och att det gror och växer som bara den för dig :) Håller dock med om att det är så trist att behöva vänta på att det ska ta så lång tid innan man kan skörda :)

    Hoppas veckan börjat bra!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  13. Men du, gör du saft på bara svartvinbärsbladen??

    SvaraRadera
  14. Åh vilken ny upptäckt! Hade ingen aning om att man kunde odla sina egna gojibär. Trodde typ bara de kunde köpas på påse här uppe i norr ;) Du ser vilken koll man har! Tur att du informerar oss andra.

    KRAAM Amanda

    SvaraRadera
  15. Synd att det är fler som gillar blåbär... eller rättare sagt själva busken ;9
    Blåbär är sååå gott!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  16. Nej vad tråkigt att de där söta rådjuren är så taskiga och äter upp dina buskar :(. Hoppas att de tar sig ordentligt ändå. Blåbärsbuskar visste jag inte ens att det fanns, det lär spännande, det ska jag kolla upp. Kan ju vara skoj att kunna plocka i trädgården även fast man som jag älskar att vara i skogen :).

    Blä för fästingar, de är riktigt otäcka tycker jag.

    Och visst är det ju bara så härligt att kunna vara ute om dagarna utan att frysa näsan av sig :).

    Må gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  17. Ja, rådjur kan vara nog så irriterande hur söta de än är!
    Jobbigt kapitel det där, att alltid behöva tänka på fästingar tycker jag . . .
    Kram Helen

    SvaraRadera
  18. Undrade just när första fästningarna skulle dyka upp..vi brukar ha rätt gott om dom..
    Gojibär har jag inte hört talas om tidigare..spännande..men inte så skoj med rådjuren du !!
    Du gör alltså saft på bladen..det var oxå nytt för mej..jag gör alltid på bären.

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  19. Fästningar..hi hi...menade förstås fästingar !

    Kram

    SvaraRadera
  20. Vi har också en massa rådjur även om det var väldigt få denna vinter men jag får skylla mig själv för jag matar dem!!! Fick riva upp mitt blomsterland förra sommarn för det var lönlöst, de åt upp allt och nu har jag planterat syrenbuskar där och de verkar få vara ifred iaf ;)

    Kram ullis

    SvaraRadera
  21. Godmorgon =)
    Ville bara titta in och önska dig en trevlig dag, kramen

    SvaraRadera
  22. God morgon !

    Jag tycker visserligen att rådjuren är så otroligt vackra djur men dom är nog inte dom snällaste vännerna i trädgården.
    Vi hade också en fästning häromdagen.

    Ja vem är inte ivrigt och vill ha färska bär till frukost.
    Jag vill också göra. Solvarma hallon....


    Ha en fin vecka ! Kram från mig

    SvaraRadera
  23. Tråkigt att rådjuren förstör för dig. Dom är tydligen inte lika snälla som dom är vackra :-) Och färstingar ja. Usch, blä. Som hundmänniska så har jag haft en del färsting har i min närhet. Äckliga små kryp. Jag gillar skogen trots alla småkryp. Vi kommer att vaccinera oss mot TBE. Både jag och barnen. Lika bra när man vistas ute i skog och mark eller i trädgården. Barnen går ju oxå på uflykter med både dagis och skola så det är lika bra.

    Härligt med nyplanterade bärbuskar. hoppas det kommer bär på dom.

    Kram

    SvaraRadera
  24. Island? Har velat åka dit tidigare och här om dagen fick jag en påminnelse när jag såg ett program på TV. varma källorna, geishrar, att se hur det är där, naturen. Det skulle va så häftigt.
    Irland skulle jag oxå vilja se. Och Nya Zeland. :-)
    kram

    SvaraRadera
  25. Jag har precis fått erfara rådjuren!!! Helt trädgårds-rookie som jag är, fick ha mina blommor i ett par dagar... Lite snopet och deppigt....

    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  26. Vad härligt att planera och plantera i trädgården, även om de luriga rådjuren är framme och snyter åt sig en del.

    Ryser vid tanken på fästingar...så vansinnigt äckliga är de, usch och fy och blä!

    Stor kram

    SvaraRadera
  27. Vad tråkigt att rådjuren är och förstör i din trädgård... hoppas buskarna klarar sig! Blir lite nyfiken hur du gör svartvinbärssaften, använder du både bär och blad?

    Jag har också 2 olika sorters blåbär och har hört att det är det bästa :)

    Ha de så gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  28. Ja vad jag gör på dagarna det är lite olika. Men det blir mycket fixande inne i hemmet och hålla det snyggt, visst trädgårdsarbete när dagarna tillåter. Men som idag tar jag mig inte för mycket alls har känningar av min kroniska tarmsjukdom så idag blir det ganska lugnt, jag ska snart dra igång dammsugaren för mina katter fäller stora tussar nu överallt. Sen vet jag inte vad jag ska hitta på denna dag, men det blir lugnt kan jag tro vädret är inte så bra heller idag kallt och regn emellanåt.
    Men på fredag 24/5 då ska jag hem och träffa mina vänner, min sambo ska köra tävling i katrineholm den 25/5 så jag passar på att åka en dag tidigare för att få umgås med mina vänner längtar massor, jag har 2 dejter inbokade redan.
    Vad hittar du på?
    Imorgon är det en ny dag med nya tag jag ska jobba en liten kortis då med.
    Ha en bra dag kram Linda

    SvaraRadera
  29. Minst två sorters blåbär har jag också hört och det har jag och jag har fått blåbär! Rådjuren åt upp allt förra året så i år hällde jag ut blodmjöl, hörde av någon att det skulle vara bra att hålla rådjuren borta och än så länge peppar peppar har de inte visat sig!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  30. Blåbär vill jag oxå ha vid litens lekstuga som vi snart ska sätta upp.. Två olika blåbär visste jag inte så det var bra info för mig.
    Ja, dem där äckliga små krypen. Ofta så får våran hund fästingar när han har rullat sig i gräset, så dem är väl där mycket oxå tyvärr.
    Ha fina kvällen, kram

    SvaraRadera
  31. Jag vill också plantera bärbuskar. Hallon och vinbär, men det där med trädgården kommer liksom alltid längst ner för oss. Vi brukar säga att vi jobbar med "döda" ting i trädgården. Bygger ett litet plank, murar en liten sak börjar på ett staket...

    Ha det fint! Kram Jenny

    SvaraRadera
  32. Nu lärde jag mig något nytt..;-)
    Tack för den informationen!

    Önskar dig en fin kväll
    KRAM

    SvaraRadera
  33. Vi har hört samma om blåbär så har också två olika blåbärsbuskar. Och lite extra kul är att vi tänkt köpa oss en goijibärbuske också ;)
    Grrr, måste vara otroligt frustrerande med rådjuren.

    Haha, jag är likadan. Satte sallad och morötter idag och hoppas helst de börjat titta upp redan ikväll ;)
    Men visst sover man extra gott efter en heldag ute. De pratar ju om riktigt sommarväder till helgen. Och då ska jag bo ute i trädgården hoppas jag.
    Ha nu en mysig tisdagskväll. Kramar Malin

    SvaraRadera
  34. Åh tack för tipset om två sorters blåbär. Hade jag ingen aning om och kanske därför vi har så lite bär.
    Gojibär har vi med. Är supernyttiga men ärligt talat inte så goda:)

    SvaraRadera
  35. Grr rackarns fästingar och rådjur, rådjuren är förvisso söta, men de förstör ju de med. Ohh ef en heldag ute blir man mör och då får man slänga sig i soffan.

    ja, jumpsuit är så snyggt och skönt med, skulle eg ha två av samma sort så man kan ha en till fint och en att skrota i hemma, =D

    kramar

    SvaraRadera
  36. Rådjuren har käkat upp minablommor :(kram Diana

    SvaraRadera
  37. Onsdag kram till dig =) Hoppas du mår fint.

    SvaraRadera
  38. Rådjur är fina att se på men inte mycket mera...
    Som de förstår trädgårdar, äter på allt!
    Och sen det där med fästingarna, fy!!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Stooor kram
    Jessica

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)