onsdag 5 juni 2013

Det är Salvia...

som växer där (hoppas jag nu att det är, jodå det är det)
ändå har jag kallat det för Malva och tänkt att Salvia ser ut som Rosmarin, samtidigt som jag faktiskt vet hur Rosmarin ser ut...
 ja ni ser ju hur knasigt det kan bli...
Salvian planterades förra året, tog väl sig sådär, men nu känns det som den boat in sig...
Det är fler perenner planterade i rabatten men inga som slagit ut ännu..

Jag väntar på att pionen skall slå ut, det är min absoluta favorit, såååå vacker
Har ni någon favorit???


Jag är en hejare på att gräva nu.. pust!
Har i två dagar fixat till rabatt och häckkanter...
Gjort en hyfsat ny rak kant runt ALLT!


Jag har känt mig rätt mör i kroppen båda kvällarna...
och igår kväll fick jag ett ryck och avslutade dagen med en 7 km jogging runda i upp o nerförsbackar...

Jobb idag sen lång helg igen..

Njut av dagen!

19 kommentarer :

  1. Pioner är så vackra! Det är så kul nu när det börjar grönska i rabatterna, jag längtar efter att min lavendel ska komma upp:)

    Wow 7km vad duktig du är!

    Ha en fin dag!

    Kraam Izabell

    SvaraRadera
  2. Jag längtar till mina pioner blommar, de är bara helt underbara. Är så impad av din löpning, heja dig vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Pioner och akleja,,, Man kan köpa stora fång pioner på torget i Helsingör, och du må tro att det är ett måste att stanna där ifall man passerar... och så passar man på att köpa en glass med guf i gränden bakom... å det är sommar för mig det... tillbringat varje sommar utanför Helsingör från jag var fem tills vuxen... hur kom jag in på glass?
    Vad du är redig som gräver och donar, det är ju jättejobbigt. Och så springa på det... Ja men jag vet hur det är när man kommer igång. Man bara kör på, liksom. Längtar tills v 26 då det är gympa på bryggan i Fiskebäckskil, varje vardagsmorgon... gratis... ska bli spännande att se hur man "står sig i konkurrensen" och ifall man snubblar på målsnöret, typ... Lilleman får vänta i bilen, han...hoppas vi hittar en skuggig plats. Då kanske vi kör varje dag?
    Ja så känns det nu i alla fall. Latmasken lyser med sin frånvaro. Här också.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte ens vad som kommer i mitt "ört-land". Men tack och lov så finns ju google ;)
    Jag älskar också pioner, vi har en ljusrosa och en cerise här i ett av landet.
    Men favoriten är egentligen den vita. Men ska se om jag kan få med lite frön hem från den vi har i sommarstugan i höst så kanske de går driva fram en billigt och bra?!?!?!

    Ja, ikväll blir det tjejlunk, 6,4 km men får se om det går jogga eller ej.
    Men försöker ta det lugnt idag så kroppen är någorlunda utvilad.
    Dock har jag tyvärr sovit grymt dåligt de senaste två nätterna så utgångsläget kunde varit lite bättre.

    Härligt, grymt va du ligger i. Håller tummarna för att förlossningen ska gå smidigt och att kroppen återställer sig fort så jag snart kan börja träna lite mer ordentligt sen igen. Saknar endorfinkickarna och känslan av riktigt trötta muskler.

    Ha en fortsatt skön Onsdag, Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Så fin blogg du har. Hamnade här av en slump. Jag gillar också pioner, de är ju så vackra. Ha en fin onsdag. Kram

    SvaraRadera
  6. Alltså jag är så dålig på allt vad gäller växter, har ingen aning om vad de heter, var de trivs och tyvärr så glömmer jag lätt att vattna :-(. Men fint är det!

    Du må tro att jag längtar efter att få ut och springa nu, hostan och snuvan håller sig dessvärre kvar och inatt har jag haft svårt att sova för hostan :-(. Blä vad tråkigt det är, men jag tycker att det känns lite bättre idag så nu hoppas jag att det vänder.

    Så skönt med kortvecka! Ha en fin dag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten, heja dig gällande grävande och löpning, bra jobbat!!

      Radera
  7. Mina pioner slår snart ut också, de är underbara!

    kram

    SvaraRadera
  8. EN favorit är svårt!
    Pioner (såklart) Ormrot, Rudbeckia (rosa, bara) Klematis i alla former... det finns mycket vackert helt enkelt!

    SvaraRadera
  9. Här finns det också salvia i rabatten, men inte blommar den ännu!
    Pionerna har i alla fall slagit ut och de är så vackra att jag inte kunde motstå ta en en bukett! Barnbarnet frågade om de är riktiga för de ser verkligen ut som sidenblommor! Nog är pionen en favorit just nu!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  10. Mina favoriter är allt örterna, rosmarin och timjan (och lavendel). De doftar ljuvligt och används flitigt i mat och det bästa är att de sköter sig själv och överlever trors att jag glömmer och vattna. Kram Nina

    SvaraRadera
  11. Pioner är ju så himla vackra, våra har inte slagit ut ännu.
    Vad duktig du är som både gräver och tar sig ut på jogging runda.
    Ha en fin nationaldag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  12. Godmorgon =)
    Pioner är ju så fina, har inga i trädgården men kanske skulle fixa det.
    Härligt att ge sig ut på runda, här hostar jag sådant fortfarande att jag väntar. Kram och ha en toppen dag <3

    SvaraRadera
  13. Jag fick vara hemma från jobb idag går inte känner mig inte på topp ännu. Jag har inte hört något från jobbet får se i nästa vecka om jag hör något.
    Ha en bra dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  14. Pioner är väl det allra vackraste! Jag tänker att OM jag skulle gifta mig så vore pioner det jag skulle ha i min bukett:) Fast när jag köper blommor brukar jag oftast välja gerbera faktiskt, tycker att de håller sig länge och är fina i sin enkelhet. Du verkar ha kommit igång rejält med din trädgård, sedan när du är färdig så räknar jag med att du kommer hitåt och fortsätter med MIN rabatt, eller?:) Malva har jag aldrig ens hört talas om och salvia vet jag inte hur det ser ut... får nog hålla mig till smultronplantorna istället:) Vi åker till Värmland senare idag och hänger i mina föräldrars trädgård eftersom vi mest har sten och trä här:) Ha en fin långhelg med dina killar! Kram

    SvaraRadera
  15. Ja, pioner är sååå vackra! Köpte faktiskt buskstöd till min ena pion idag, den blir väldigt tung när den blommar ut!
    Men min favorit är nog faktiskt fushia, eller löjtnantshjärta. Såååå fina. Och rosa. :-)
    Kramar i värmen!

    SvaraRadera
  16. Ohh fint det växer och Pioner är ju så fina, hoppas att er dag varit toppen
    kram

    SvaraRadera
  17. Örter är mina favoriter, och fetbladsväxter. Kram

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)