lördag 17 augusti 2013

Göteborgs skärgård....

...må vara en av dom vackraste platser jag vet, tyvärr inte igår när himlen var grå näst intill svart och regnet piskade...
Vi hade kick-off med jobbet! 
På en båt (trots båträdslan jag har) ute i skärgården...
En trubadur som underhöll...
Det bjöds på en buffé som fick det att vattnas i munnen... 
Där fanns allt från havet, ja det mesta i alla fall...
Ett berg av färska räkor....
Jisses vad jag åt....
Inte av räkor för all skaldjur får min hals att svullna upp och vem har tid för sånt på en kick-off, det räckte med att det gungade lite och obehag känslan kom.. Så ut på däck för en nypa frisk luft, oj vad det blåste...


Och för första gången har jag smakat på B l å m u s s l a
Jag har bara fått för mig att det inte är gott
Jag tog en och lade på tallriken...
"Man ska alltid smaka" som min mormor alltid säger...
Om det var gott???
Njae... Inte äckligt men heller inte wow! 
Smakade salt! 

För mig är
Blåmusslor = krabbfiske

Barnen fiskar krabbor från bryggan med blåmusslor...
Spenderar timmar på den där bryggan vid havet, tom jag gjorde det som liten...
Man röjer i tången efter musslor, slår sönder den med en sten, sätter fast slafset i klädnypan med snöre, lägger sig på mage på en solvarm brygga och väntar på napp....
Små-lagom-stora-ikke-ätbara krabbor anfaller... 
Och spannen fylls på nolltid sen häller man ut dom och ett annat barn fiskar glatt upp dom..
Nog om musslorna....

Kanske kan jag tänka mig att smaka igen...

Kvällen fortsatte på land och det var en mycket rolig och trevlig kväll....

Nu blir det soffan och tv.... 
Lite tända ljus då mörkret börjar falla 










25 kommentarer :

  1. Jag känner igen det där med att fiska krabbor med blåmusslor. Det är en väldigt bra sysselsättning för barn och vuxna. Det är både spännande och vilsamt. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen verkligen alla havets läckerheter,ja inte ostron. Tråkigt när man inte tål räkor, men är det bara räkor eller alla skaldjur?
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Mysigt, även här har det fiskats krabbor med musslor. Dock har jag inte kopplat att det är likadana musslor som jag älskar att äta i soppa. Helt plötsligt kändes det inte lika lockande.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är också allergisk mot skaldjur. Lite tråkigt, men blåmusslor gillar jag. Mysigt att fiska själv! Kram Nilla

    SvaraRadera
  5. Mina tjejer som är i Göteborg, då har de alltså trist väder?
    Tråkigt när man inte tål skaldjur!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  6. Då har vi varit båda två i den underbara skärgården. Själv älskar jag havets läckerheter även mussla som det blev någon av igår. Ha en fortsatt mysig kväll. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Ja de där minnena när man fiskade kräftor som liten de är mysiga. Nu vill jag göra detsamma med mina barn.
    I kväll tyckte jag det blev mörkt tidigt, var ute med Cecar och så vips när vi kom in blev det mörkt.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  8. ja det här med blåmusslor har jag precis samma minne som du av, inget jag känner mig så sugen på att äta! Kram Sara

    SvaraRadera
  9. Åhh där hade jag trivts. Att få äta mängder av skaldjur är ju så gott och lyxigt. Här är det lite annorlunda med räkor. De flesta är STORA och är mer av tigerräkortypen, stora alltså. Inte så himla vanligt med den salta varianten som vi har i Sverige och det tar ett tag att vänja sig. Men det är gott det med. I bland köper vi råa/okokta och marinerar och steker/grillar själva. Det är jättegott.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Så mysigt med trubadur & buffé :)
    /Kramar Annmi

    SvaraRadera
  11. jag är ingen skaldjursälskare, men det lät som en väldigt mysig kväll, ändå! :-)

    SvaraRadera
  12. Västkusten är underbar, jag bara älskar den. Och skaldjur sen då... åh. Kram.

    SvaraRadera
  13. Roligt med kick off! Man kan behöva en jobbspark i början av hösten för att komma igång.

    SvaraRadera
  14. Trist för dig med räkorna, som är så gott.
    Men det finns ju så mycket annat........

    Kram

    SvaraRadera
  15. Göteborg är en härlig stad
    Lycka till med jobbet

    SvaraRadera
  16. Mysigt att vara ute på båt sådär och alltid kul att umgås med arbetskamraterna utanför jobbet. Håller med Gbg är vackert! Kram Nina

    SvaraRadera
  17. Låter härligt. Åh vad jag kan sakna dem där kick off med ett stort arbetsgäng, nu är vi så få som jobbar ihop..
    Ha fina kvällen, kram

    SvaraRadera
  18. Vad roligt att det blev en lyckad kick-off, synd på vädret bara. Jag önskar så att jag bodde närmre Göteborg och västkusten. På tisdag flyttar en av mina småbröder till Halmstad för att plugga så då får jag i alla fall en riktigt bra anledning till att jag måste åka dit och då passa på att uppleva västkusten på vägen :).

    Tända ljus, soffa och tv, det är mysigt det :).
    Ha det gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig kick off och räkor är ju så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Här är en som aldrig blir båt-sjuk, men så har jag ingen balans heller...behöver bara vända på huvudet ibland, så håller jag på att trilla ikull...hihi.
    Låter väldans trevligt. Räkbåten, ja den minns man,,, väldans trevligt men gillar man inte/tål inte räkor, så blir det lite tamt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  21. Underbar kick-off!! Räkor från västkusten....tror de är världens godaste!

    Ha en jättefin vecka!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  22. Go kväll
    Oj oj vad man missar mycket på andras bloggar när man är borta ett par dagar. Nu har jag kommit hem igen efter ett par sköna dagar till fjälls.
    Ha en bra kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  23. ja, då blev man sugen på ett räk-berg så här på kvällskvisten :) Ha en bra vecka Karin

    SvaraRadera
  24. Gungandet i båtar blir jag allergisk mot :-) Jag passar bättre på land jag också :-) Vilken härlig kick-off! Det ser ut som att det var en bra dag, även om du inte kunde njuta av havets läckerheter... Ha det gott!

    SvaraRadera
  25. Låter som att båtresan blev lyckad trots din rädsla. :)

    Önskar dig en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)